Czy zaburzenia nastroju mogą mieć podłoże chorobowe?

Niemal każdemu zdarzają się zmiany nastroju, czasami taki stan trwa krótko, a czasami nieco dłużej. Takie okresy smutku, zniechęcenia czy przygnębienia są reakcją na pojawiające się w życiu trudności.

Czym są zaburzenia nastroju?

Nie zawsze czujemy się jednakowo dobrze, zdarzają się momenty, w których nasze samopoczucie się zmienia. Nastrój uzależniony jest od doświadczanych zdarzeń, czy też pojawiających się refleksji związanych z różnymi sytuacjami życiowymi oraz okolicznościami nas dotykającymi. Odczuwanie smutku czy radości jest zupełnie normalne. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy taki stan utrzymuje się bardzo długo i tracimy nad nimi kontrolę. Dokładne kryteria czasowe zależą najczęściej od typu schorzenia. Należy podkreślić, że zaburzenia nastroju określane są jako skrajne obniżenie, podwyższenie lub nieuzasadniona jego zmienność. Zazwyczaj wyróżnia się trzy typy nastrojów. Nastrój obniżony to stale utrzymujący się ujemny ton emocjonalny oraz negatywne zabarwienie uczuć, stan podwyższony, który charakteryzuje się stale utrzymującym się dodatnim tonem i pozytywnym zabarwieniem uczuć i nastrój wyrównany.

Jak radzić sobie z zaburzeniami nastroju?

Chwile załamania nierzadko występują po utracie kogoś bliskiego, po rozpadzie związku czy utracie pracy. Jednak czasami apatia trwa długo i staje się już czymś więcej niż tylko chwilą słabości. Ocena nastroju jest podstawowym zadaniem i należy jej dokonać jak najszybciej. Gdy zauważymy takie niepokojące objawy, zasięgnijmy porady w gabinecie psychoterapeutycznym Joanny Majdy-Kostrz. Wiedza i doświadczenie wykwalifikowanego terapeuty są nieocenione w pracy z ludźmi borykającymi się z problemami psychicznymi. Podczas psychoterapii pacjent uczy się rozpoznawać elementy wywołujące chorobę oraz oznaki manii lub depresji, a także zostanie mu pokazane, w jaki sposób może zapanować nad stresem. Należy pamiętać, że leczenie zaburzeń nastroju jest czasochłonne i nie można go przerwać zbyt wcześnie, gdyż może to doprowadzić do nawrotu choroby.